پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

بزرگداشت کیارستمی در جشنواره فیلم کلکته

همزمان با چهارصدمین سال درگذشت ویلیام شکسپیر، جشنواره فیلم کلکته تعدادی از اقتباس‌های سینمایی از آثار او، به همراه فیلم‌هایی از عباس کیارستمی و آندره وایدا را به نمایش می‌گذارد.

حداقل سه اثر اقتباسی از آثار شکسپیر در این دوره جشنواره به نمایش درمی‌آید که شامل اقتباس اورسون ولز در سال ۱۹۵۱ از نمایشنامه «اوتلو»، اقتباس رومن پولانسکی از «مکبث»، «هملت» گریگوری کوزینتسف و نیز فیلم «شاه لیر» از همین کارگردان می‌باشد.  

جشنواره فیلم کلکته با نمایش «باد ما را خواهد برد» یاد عباس کیارستمی، استاد سینمای ایران را نیز گرامی خواهد داشت. لازم به ذکر است که این فیلم برنده شیر نقره‌ای هیات داوران و نیز جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم ونیز شده است.

«باد ما را خواهد برد» (1999) با بازی بهزاد دورانی یکی از شناخته شده‌ترین آثار کیارستمی است. جشنواره فیلم تورنتو در قالب برنامه‌ای به نام «سینماتک»، فهرست ۵۰ فیلم برتر دهه آخر هزاره دوم میلادی را با نظرسنجی از ۶۰ کارشناس فیلم از سراسر جهان انتخاب کرد و این فیلم به‌عنوان یکی از ۵۰ اثر برتر سینمای جهان در دهه گذشته میلادی توسط جشنواره فیلم تورنتو انتخاب شد. جایزه بزرگ سندیکای بلژیک نیز به این فیلم اهدا شد. این فیلم همچنین نامزد بهترین فیلم خارجی زبان جایزه مستقل اسپریت در ۱۹۹۷ بود.

یاد آندره وایدا نیز در این جشنواره با نمایش فیلمی با عنوان «خاکسترها و الماس‌ها» محصول ۱۹۵۸ گرامی داشته خواهد شد. این فیلم بر مبنای رمانی از جرزی اندریفسکی ساخته شده که کامل کننده سه گانه وایدا بود و به دنبال فیلم‌های «یک نسل» و «کانال» ساخته شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته از ۱۱ تا ۱۸ نوامبر (۲۱ تا ۲۸ آبان) برگزار می‌شود.

ب س / س م

این مطلب را به اشتراک بگذارید